mandag 1. februar 2010

Tidligere jobber og ting som har skjedd



Eg starta mi karriere som sjømann i 2004 om bord på en fiskebåt som hette Stålegg, der jobba å sleit eg både i maskinrom og på dekk. Vi fiska blant annet sild, torsk,hyse ,sei, rødfisk og rognkjeks.

I den ferske jobben som fisker greide eg sefølgelig ikkje eg å holde fingrene vekke fra ting som var kjekt! Eg var stadig igjen på dekk når alle var gått innigjen i varmen. Da eksperimentere eg  med mykje rart, blant annet å lage mitt eget akvarie med fersk fisk, eg tok vare på ei stygg rognkjeks som blei med tida avhengig av røyk siden eg fòrte den med røyk (den trekte faktisk ned) også hadde eg ein kongekrabbe som var lite fart i, og den blei i seinere tid kokt til middag.

Men tilbake til rognkjeksa mi, den begynnte etter noen dager å bli missfarget, ganske så kvit i huden ettersom den opprinnelig var gråsvart forsto eg at noke var gale. Eg måtte bite i det sure eple og sende den ut på havet igjen som en flaskepost som venter på en heldig mottaker. Ellers var tida mi på fiskebåt ganske så fin, men eg avsluttet min karriere som fisker etter 8mnd om bord på Stålegg grunnet uærlighet og griskhet fra mannskapet. Eg blei lovt dans på grønne skoger, men fekk ikkje ta et eineste dansetrinn. Så da var pølsa kokt, og eg pakka baggen min og reiste på land. Og i ettertid har reder for rederiet ringt meg og tilbudt meg god lønn og gode arbeidsvilkår, men nok var nok.

Når eg kom heim igjen begynnte eg som motormekaniker der eg fekk reist rundt i verden og oppleve masse rart! Eg var klar for nye utfordringer! Min første tur som motormekaniker var om bord på Ramform Viking som låg i Tomrefjorden på Aker sitt verft. Etter 14 dager i Tomrefjoden utenfor Ålesund fekk eg raskt reise utenlands.  Mine reiseruter var alltid fasinerede,  eg reiste verden rundt. Eg husker godt at eg kom til Gibraltar og gjekk om bord i en båt, og der seilte vi over til Las Palmas. Reisen tok ca 10 dager der vi jobbet 12 timers skift. Når vi kom fram til Las Palmas på Grand  Canaria var det bare å reise heim. Men ikkje eg, eg tenkte eg skulle ta meg litt ferie så da endte eg opp på et hotell på Las Palmas aleine mens resten av mine kollegaer reiste heim. Første kvelden tok eg meg en spasertur langs stranda og blei tørst på ei øl, då gjekk eg opp til partygatene og ente opp på en bar som hette ”Vanilla Bar”. Og som en artig kar eg er satte eg mine bein innenfor dørene og ante fred og ingen fare. Husker det første eg tenkte ” her var det jo koselig og masse damer, jeje” så eg satt meg ned å kleiste et par Euro i bordet og sa eg ville ha øl,(storkar) joda øl fikk eg.. men det eg ikkje visste var at dette var et horehus! Så rett etter eg hadde betalt for øla kom det to damer med krøller fra topp til tå og pratet med meg som om eg hadde kjent dei i 20 år, men det var jo  greit det. Plutselig spurte den eine dama om vi skulle gå ut, og eg tenke” denne gutten har draget” så eg tok meg ein røyk på utsiden med dama som fortsatte å prate med meg. Men etter eg nesten hadde røkt vekk heile marlboro merket og deler av filteret spurte dama om korleis eg ville betale .. då tenkte eg.. ”oi, no er eg på tynn is.. dette er faen meg hore”! Så eg sa eg skulle ta ut penger og kom tilbake.. haha, men eg sprang tilbake til hotellet og låste meg inne! Og dagen etter tok eg meg ti dager i Puerto Rico og der var det straks mykje koseligere. Alt det dumme var glemt og eg møtte nye kjekke norske folk som eg kom i kontakt med. Etter denne vellykkede jobbferien, reiste eg heim. Ca 5 dager etter eg reiste heim fekk eg beskjed om å reise til Bahamas på jobb, og det gjore eg. Eg tok flyet til Miami i Florida, og derfra med et lite 4manns fly til Bahamas! Der jobba eg i ca 2 veker, og tok noen øl ute på bar innimellom etter jobbtid. Men plutselig en vakker kveld då spaserte tilbake på hotellet etter jobb  møtte eg på ei gammal dame med en visnet rose som spurte meg  ”sucky sucky, 1 dollar?” eg takka fint nei og gav ho et par dollar ekstra. Du skulle sett ho, såg ut som ei sviske både på farge og fasong.

Har mykje meir kjekt å fortelle, men kan ikkje skrive for masse på ein gang.

2 kommentarer: